Plan zajęć szkoleniowych: - Definicja i podstawowe pojęcia - wykład
- Analiza przypadków - dyskusja
- Wnioski do realizacji - protokół z zebrania zespołu samokształceniowego
Wykład- Definicja dyskalkulii
Dyskalkulia -różnorodne zaburzenia zdolności uczenia się matematyki, trudności w liczeniu, w rozpoznawaniu liczb i operowaniu nimi
Akalkulia - pełna utrata zdolności liczenia
- Co leży u podstaw występowania dyskalkulii i akalkulii?
Zaburzenia te mają źródło w genetycznych lub w wrodzonych nieprawidłowościach tej części mózgu, które są bezpośrednim podłożem dojrzewania zdolności matematycznych, odpowiednich dla danego wieku
- Jak rozpoznać czy uczeń cierpi na zaburzenia związane z dyskalkulią?
Kierunki analizy:- wykrycie, czy zaburzenia zdolności matematycznych są izolowane, czy też współwystępują z zaburzeniami innych funkcji symbolicznych a także, czy mają charakter pierwotny czy wtórny
- określenie stadium rozwoju odpowiednich elementów struktury zdolności matematycznych
- wykrycie lokalizacji blokady
- wysunięcie hipotezy co do lokalizacji mózgowej
- opracowanie właściwych punktów wyjścia do tworzenia programu wyrównywania opóźnień rozwojowych
- Jak postępować z uczniami, u których dyskalkulia rozwojowa została orzeczona przez specjalistę?
Zajęcia muszą być prowadzone w bardzo dobrym kontakcie dorosły - dziecko wg potrzeb i możliwości tego dziecka. Należy zwrócić w jaki sposób oddziaływają na siebie rodzice - nauczyciel - dziecko, a także w jaki sposób wyrażają swoje emocje i oczekiwania.
Analiza przypadków- Analiza gotowych scenariuszy lekcji wg E.Gruszczyk-Kolczyńskiej pt. "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki"
- Analiza prac klasowych i zadań domowych uczniów u których stwierdzono lub podejrzewa się dyskalkulię
- Dyskusja
Wnioski Sformułowanie wniosków w protokole z zajęć szkoleniowych. Dewiza dla wszystkich nauczycieli i wychowawców:
Strach paraliżuje wszelką aktywność |