KONSPEKT DO LEKCJI PRZYRODY W KLASIE IVHASŁO PROGRAMOWE: ŚRODOWISKO WODNETEMAT LEKCJI: RZEKI W POLSCEZakres treści: - rzeki główne w Polsce: Wisła i Odra,
- dopływy
- dział wód
- dorzecza Wisły i Odry
Cele: - Wiadomości:
- podaje nazwy dwóch głównych rzek Polski
- określa bieg górny i dolny rzek czyli źródło i ujście
- wyjaśnia pojęcia dział wód, dorzecza
- Umiejętności:
Wymagania podstawowe:- wskazuje na mapie rzeki główne i dopływy
- odczytuje nazwy głównych rzek
- pokazuje na mapie: rzekę nad którą położona jest miejscowość, w której mieszka
Wymagania ponadpodstawowe:- pokazuje dorzecze, dział wód
- opisuje bieg Wisły i Odry od źródeł do ujścia posługując się znaną terminologią
- Postawy:
- aktywnie pracuje na lekcji
- prawidłowo czyta mapę fizyczną Polski
- proponuje sposoby ochrony wód w najbliższej okolicy
- poznaje sposoby ograniczania skutków powodzi
Formy pracy: Metoda:- gra dydaktyczna,
- poszukująca,
- ćwiczenia z mapą
Środki dydaktyczne:- Mapa fizyczna Polski,
- atlas, gra dydaktyczna,
- podręcznik, zeszyt ćwiczeń
TOK LEKCJI:- Faza wprowadzająca
- Sprawy organizacyjno porządkowe.
- Wprowadzewnie do tematu: Gdzie najchętniej wypoczywamy, oraz jakie korzyści daje nam rzeka.
Przypomnienie z klas młodszych nazw dwóch głównych, najdłuższych rzek Polski. Nawiązanie do piosenki pt. "Płynie, Wisła płynie po Polskie krainie". - Pokazanie na Mapie fizycznej Polski głównych rzek Polski od źródeł do ujścia, następnie każdy uczeń wykonuje tę czynność samodzielnie w swoim atlasie.
- Faza realizacji
- Dzieci otrzymują "Grę dydaktyczną" - pracują parami.
Losują karteczki z nazwami rzek stanowiących ważniejsze dopływy Wisły (kartki żółte) i Odry (kartki zielone). Odnajdują te rzeki samodzielnie przy pomocy atlasu - Mapa Polski. Na dużej mapie konturowej przyklejają karteczki z nazwami dopływów. - W ćwiczeniach na mapie konturowej Polski, na której zaznaczone są dwie główne rzeki i dopływy wpisują nazwy dopływów Wisły i Odry.
- Analizując mapkę konturową pod kątem rzek głównych i dopływów uczniowie oddzielają linią ciągłą dopływy Wisły od dopływów Odry.
(nauczyciel wprowadza pojęcie dział wód: Systemy rzeczne oddzielają od siebie działy wód, przebiegające najczęściej przez wzniesienia np. przez grzbiety górskie, niekiedy jednak przez tereny zupełnie płaskie). - Uczniowie zamalowują obszar rzek wpływających do Wisły kolorem żółtym, kolorem zielonym - obszar rzek wpadających do Odry uwzględniając obszar poza granicami Polski.
(nauczyciel wprowadza pojęcie dorzecze Wisły, Odry: Obszar, z którego wody powierzchniowe spływają do jednej rzeki, nazywamy dorzeczem). - Jak należy dbać o rzeki i dlaczego?
Uczniowie wymieniają: nie wolno wyrzucać śmieci do rzek, myć samochodów w rzece, wypuszczać ścieków i kanalizacji - Kiedy rzeki zagrażają człowiekowi?
Uczniowie wymieniają sposoby zapobiegania powodziom: budowa wałów, umacnianie brzegów poprzez nasadzanie, budowa ostróg.
- Faza podsumowująca
- Uczniowie dobierają do podanych wyrażeń np. rzeka główna, dopływ rzeki, bieg górny, bieg dolny rzeki odpowiednie określenia.
- Z czego wynika kierunek spływu dopływów.
- Których dopływów jest więcej prawobrzeżnych czy lewobrzeżnych.
- Praca domowa: Ćwiczenia str. 124 zad. 315.
Literatura: - Gertruda Mauer, "I Ty chronisz środowisko" - Polski Klub Ekologiczny, Kraków 1991
- Kazimierz Stępczak, "Ochrona i kształtowanie środowiska", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, W-wa 1994
|