Program terapeutyczny na kolonie letnie dla dzieci z rodzin patologicznych (głównie nadużywających alkoholu)
Cele programu-
- Wyposażyć dzieci w wiedzę o naturze choroby alkoholowej oraz o funkcjonowaniu rodziny z problemem alkoholowym (poziom i sposób przekazywania wiedzy dostosować do wieku dzieci).
- Uświadomoć dzieciom, że nie ponoszą winy za nadużywanie alkoholu przez ich rodziców.
MINI - WYKŁADY prowadzone przez osoby przeszkolone w dziedzinie profilaktyki alkoholowej. -
- Wdrażanie dzieci do pracy nad własnym rozwojem, umiejętnością rozpoznawania i nazywania uczuć, umiejętnością radzenia sobie z przykrymi uczuciami, praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości, budzenie wiary w swoje siły, praca nad umiejętnością mówienia "NIE" w sytuacjach namawiania ich do picia alkoholu, palenia papierosów, używania narkotyków i innych środków zmieniających świadomość. Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
-
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego komunikowania się z innymi ludźmi, zachowań asertywnych, wypowiedzi w języku "JA".
- Zachęcanie dzieci do przestrzegania higieny życia codziennego( higieny osobistej, czystości pomieszczeń, miejsca pracy, itp.).
-
- Stwarzanie warunków do bezpiecznego mówienia o swoich problemach
- na wieczornych spotkaniach grupy - na indywidualnych spotkaniach z terapeutą - w formie wypowiedzi literackich lub plastycznych na kolonijnej tablicy "TAJEMNICZA WYSPA".
- Zachęcanie dzieci do rozwijania naturalnych zdolności i prezentowania swoich prac na forum grupy i całej społeczności kolonijnej. Unikanie porównań z innymi dziećmi.
Formy i sposoby pracy-
Zajęcia indywidualne z terapeutą. Zajęcia z terapeutą w grupie. -
Udział uczestników w mini wykładach wg. harmonogramu. -
Codzienna gimnastyka poranna oraz ćwiczenia wyciszające wieczorem ( w ćwiczeniach wieczornych wykorzystujemy elementy JOGI dla dzieci wg scenariuszy zawartych w książce F. Rosen-Sawyer i Bonnie Malty "JOGA I MEDYTACJA DLA DZIECI" (m.in. powitanie słońca, ćwiczenia rozluźniające, ćwiczenia oddechowe oraz inne dostosowane do możliwości dzieci). -
Codzienne spotkania grupowe (najczęściej po kolacji) -wskazana jest tu zasada siedzenia w kręgu na materacach lub na krzesłach. W zależności od potrzeb grupy spotkania te mogą odbywać się z udziałem terapeuty. Celem spotkań jest stworzenie uczestnikom możliwości lepszego poznania siebie rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, poznawania własnych potrzeb, sposobów realizacji, w sytuacjach trudnych m.in. poprzez: - wypowiedzi na temat: co mnie cieszy , co mnie złości, co mnie zasmuca, co mnie nudzi, co budzi mój lęk, w jakich sytuacjach odczuwam wstyd. - podsumowanie wydarzeń minionego dnia (należy skupić się na uczuciach, doznaniach, własnych sposobach reakcji np. jak w sytuacjach konfliktowych unikać agresji i przemocy) - wyrażanie uczuć ( ważnych dla uczestnika sytuacji) za pomocą ekspresji twórczej ( prace plastyczne, scenki - drama, taniec - pantomima muzyka - rytm oraz inne w zależności od potrzeb i pomysłów grupy). -
Zabawy i gry psychologiczne wg. scenariuszy zawartych w literaturze wyszczególnionej w aneksie programu. -
Inne formy zajęć wykorzystywane na koloniach letnich dla dzieci m.in.: - wycieczki piesze , rowerowe, autobusowe - gry i zabawy sportowe - uprawianie sportów wodnych ( pływanie, kajakowanie) - plażowanie - zabawy przy muzyce ( dyskoteki, mini listy przebojów) - teatrzyki, popisy kabaretowe - oglądanie telewizji ( tylko wyjątkowo).
Zasady ogólnopedagogiczne obowiązujące w pracy wychowawczej na kolonii - Dbać aby dzieci pracowały we własnym tempie.
- Być świadomym różnych możliwości i potrzeb dzieci.
- Wspierać dzieci w ich dokonaniach twórczych.
- Nie porównywać z innymi dziećmi, nie krytykować, w żaden sposób nie poniżać, nie wyśmiewać.
- Dostosować rodzaj zajęć do nastroju grupy.
- "Pokazać" dzieciom ich zalety, zdolności, umiejętności podnosić własną samoocenę, wzmacniać poczucie własnej wartości.
- Dać szansę wszystkim dzieciom do eksponowania na forum kolonii swoich dokonań twórczych.
- Nie oceniać.
- Zachęcać dzieci aby zachowywały się najlepiej jak potrafią.
- Starać się być współuczestnikiem grupy, być otwartym na potrzeby dzieci.
- Ułożyć z grupą KONTRAKT - spisać zasady i normy postępowania w grupie ( po wybraniu optymalnych zapisów, kontrakt podpisują wszyscy uczestnicy ) - w przypadku "łamania norm grupowych" problemy te przedstawia się na spotkaniach grupy i wspólnie omawia ( z zachowaniem zasady poszanowania godności osobistej każdego uczestnika).
- Wdrażanie dzieci do zachowań asertywnych, porozumiewanie się w języku "JA" .
- Spotkania grupy nie powinny trwać dłużej niż 1 - 2 godzin.
- Obowiązuje zasada tajemnicy grupowej.
- Opracowanie w zespole wychowawczym szczegółowego regulaminu kolonii oraz rozkładu dnia z uwzględnieniem ogólnych założeń programowych.
- Wykprzystanie w pracy wychowawczej techniki relaksacji i wizualizacji.
Dodatkowo Codziennie spotkania wychowawców z psychologiem lub pedagogiem terapeutą. Dzienniczki zajęć wychowawcy wzbogacają o charakterystykę, swoje obserwacje poszczególnych uczestników.
Literatura do wykorzystania w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi- F. Rosen-Sawyer i Bonnie Malty - "JOGA I MEDYTACJA DLA DZIECI" .
- M. Chomczyńska - Miliszkiewicz i D. Pankowska - "POLUBIĆ SZKOŁĘ".
- "GRUPA BAWI SIĘ I PRACUJE"(zbiór gier i ćwiczeń psychologicznych) - pod redakcją O. Tokarczuk.
- R. Herkert - " RELAKS W 90 SEKUND".
- H. Teml - " RELAKS W NAUCZANIU"
Inne załączniki do programu Ankieta dotycząca pobytu uczestnika na kolonii (osobiste korzyści uczestników płynące z udziału w zajęciach zaproponowanych na kolonii).
Opracowała | mgr pedagogiki Franciszka G. Żak | instruktor Programu 7 Kroków | absolwentka Studium Pomocy | Psychologicznej w Warszawie | Pedagog szkolny w S.P. w Nowogrodźcu | 59-730 Nowogrodziec | ul. Słowackiego 7/4 |
|