| Temat: Komputer w życiu człowieka. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem. Zadania: | uświadomienie uczniom roli komputera w życiu codziennym; | | wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem; | | zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni. |
Środki dydaktyczne: | regulamin pracowni; | | sprzęt komputerowy. |
Tok lekcyjny: 1. Na wprowadzenie lekcji proponuję "Sąd na nad komputerem" Klasę dzielimy na dwa zespoły: OSKARŻYCIELI I OBROŃCÓW Plusy - obrońcy | Minusy - oskarżyciele | kierują lotem samolotów | fikcja miesza się z rzeczywistością (gry komputerowe) | sterują produkcją w fabrykach | nadzorowanie i sterowanie komputerami pozbawia ludzi pracy (tzw. odczłowieczanie); | potrafią produkować same siebie | zbyt częste korzystanie powoduje uzależnienie komputerowe | nadzorują magazynami (sklepy, hurtownie) | choroby oczu; | wykonują prace administracyjne, biurowe | inne: | tworzenie gazet (skład) | | symulacja procesów technologicznych (trening pilotów w symulatorze jest tańszy i bezpieczniejszy) | | rozrywka - gry komputerowe | | inne: | |
Wyniki sądu można wpisać do tabeli, która uporządkuje wszystkie argumenty "za" i "przeciw". Podsumowanie: Elementów informatyki uczymy się m.in. w celu rozumnego czerpania korzyści i umiejętnego ograniczania negatywnych skutków istnienia komputerów |
2. Czym zajmuje się Informatyka? Informatyka to nauka bardzo młoda i czerpiąca z zasobów takich klasycznych dziedzin wiedzy jak: matematyka, fizyka, elektrotechnika, językoznawstwo, logika. Informatyka jest to nauka zajmująca się zarówno budową komputera oraz procesami w nim zachodzącymi, jak i procesami obsługi i wykorzystania komputera |
3. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem - pokaz. | a) przed uruchomieniem sprawdzamy poprawność połączeń całego zestawu; | | b) najpierw włączamy urządzenia dołączone do komputera, a dopiero na końcu jednostkę centralną czyli właściwy komputer; | | c) wyłączanie przeprowadzamy w odwrotnej kolejności niż włączanie; | | d) nie zasłaniamy otworu wentylatora w tylniej części obudowy; | | e) w szczeliny napędów wkładamy właściwe dyskietki (i tylko dyskietki !!!); | | f) monitor ustawiamy tak, aby na powierzchnię ekranu nie padało światło od okna lub lampy | | g) nie ustawiamy, bez koniecznej potrzeby, pokręteł kontrastu i jaskrawości w położeniu maksymalnym; | | h) jeśli przewidujemy dłuższą pracę z komputerem, to ustawiamy sobie elementy zestawu w taki sposób, aby wygodnie siedzieć, pisać na klawiaturze i spoglądać na ekran; | | Prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy z komputerem (źródło: Informatyka 2000 wyd. Czarny Kruk) | | i) w trakcie dłuższej pracy z komputerem wskazane jest robienie przerw (na lekcjach wskazane jest robienie przerw śródlekcyjnych !!!) |
4. Wykonanie kilku ćwiczeń śródlekcyjnych. 5. Regulamin pracowni (foliogram). 1) Rozmieszczenie sprzętu w pracowni jest celowe, a zatem jego samowolne przemieszczanie nie jest dozwolone. | 2) Sprzęt komputerowy jest zasilany energią elektryczną, a zatem wszelkie łączenie i rozłączanie zestawów komputerowych wymaga uprzedniego odcięcia zasilania od wszystkich elementów tych zestawów dla bezpieczeństwa ludzi i samego sprzętu. | 3) Pracownia jest miejscem pracy , wobec czego nie spożywa się w niej posiłków, ani nie urządza spotkań towarzyskich. | 4) Pamięci dyskowe komputerów przechowują efekty czyjejś, czasem mozolnej pracy, a zatem nie usuwa się z nich niczego po to, by umieścić tam ulubioną np. grę. | 5) Użytkownicy oczekują od komputerów powtarzalnego zachowania, a więc nie wolno wpływać na zmianę tego zachowania tylko po to, by zrobić komuś psikusa lub olśnić go własnym sprytem. | 6) Sprzęt i oprogramowanie zgromadzone w pracowni stanowią nierozłączną całość, będącą własnością szkoły, toteż nie wynosi się z pracowni kopii programów nawet wówczas, gdy deklaruje się ofiarowanie szkole bezpłatnie dwa razy więcej kopii najnowszych programów (piratów). |
6. Zakończenie lekcji - metoda aktywizująca "SMILY" | Opis metody: | | Nauczyciel wiesza na tablicy wcześniej przygotowany plakat,. Na plakacie rysuje schemat służący do oceny lekcji. Uczniowie zaznaczają mazakiem w wybranym przez siebie miejscu kropkę (dla każdego kryterium jedną, która ma być odpowiedzią na zadane przez nauczyciela pytania, np.: |
- | temat na dzisiejszej lekcji był atrakcyjny, | - | nowe treści były przekazane w sposób zrozumiały dla mnie, | - | atmosfera na lekcji była dobra. |
Ramy organizacyjne: Czas: ok.10 min z omówieniem. Ważne: Nie należy liczyć kropek. Są dość widoczne dla każdego. Wskazane jest jednak porozmawiać na temat wyników- mogą skomentować tylko ci uczniowie, którzy chcą. Autorefleksja metoda bardzo prosta w przygotowaniu, można się dowiedzieć ciekawych rzeczy, szczególnie na pierwszej lekcji, uczniowie chętnie w niej uczestniczą, zabiera mało czasu, da się zastosować w dowolnej części lekcji. Opracowała i wdrożyła: Anna Zawrotna
SZANOWNI PAŃSTWO ! Jestem nauczycielką informatyki. Uczę w Gimnazjum Nr 1 w Szczytnie. Przedstawiłam Państwu propozycję scenariusza lekcji pierwszego kontaktu z informatyką uczniów I klasy gimnazjum. To bardzo ważny moment i powinien być zrealizowany w sposób, który przyczyni się do wyciągnięcia wniosków na dalsze lekcje. W przedstawionej lekcji oprócz treści informatycznych pokazałam wykorzystanie metod aktywnych ("Sąd nad komputerem" i "Metodę SMILY). Jeśli propozycja wzbudzi Państwa zainteresowanie proszę o kontakt. Oto mój adres: Anna Zawrotna Gimnazjum Nr 1 ul. Kasprowicza 1 12-100 Szczytno | lub | Anna Zawrotna ul. Armii Krajowej 5a 12-100 Szczytno | e-mail: zawrotna@poczta.onet.pl |
| |