Informatyka czy religia?
Andrzej M. Mysiurski
Gimnazjum Nr 1 w Szczytnie

>>Twoja opinia<<

 

Rok 2000 był rokiem szczególnym w życiu chrześcijan całego świata. Był to rok obchodów Wielkiego Jubileuszu. Wiele środowisk obchodziło go bardzo uroczyście (duchowieństwo, dzieci i młodzież, sportowcy, aktorzy, politycy, nauczyciele, robotnicy itd.). Relacje z tych uroczystości pojawiały się we wszystkich mediach, w tym również w Internecie. Tematyka Roku Jubileuszowego występowała również w szkołach i to nie koniecznie na lekcjach religii.

Inspiracją dla mnie do przygotowania i przeprowadzenia lekcji informatyki na temat Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 była relacja z katechezy o tej tematyce przedstawiona przez ks. A. Zakrzewskiego na stronie www.anzakrz.gniezno.opoka.org.pl i w Katechecie nr 9/2000.

Lekcję tę postanowiłem pokazać katechetom - nauczycielom kontraktowym, odbywającym staż w naszej szkole, nota bene, jestem opiekunem stażu jednego z nich. Celem zajęć otwartych było wskazanie jak technikę komputerową można wykorzystać do aktywizacji uczniów na katechezie. W czasie lekcji uczniowie doskonali umiejętność skutecznego i sprawnego wyszukiwania informacji na podany temat przy pomocy wyszukiwarek internetowych.

Obecność na lekcji nauczycieli religii wywołała pewne zdziwienie u uczniów. Zastanawiali się, co wspólnego mogą oni mieć z informatyką. Ich wątpliwości wyjaśnił podany temat lekcji "Rok 2000 - Rokiem Wielkiego Jubileuszu (wyszukiwanie informacji na stronach internetowych)" Na początku lekcji wprowadziłem uczniów w tematykę obchodów Wielkiego Jubileuszu. Jeden z uczniów, który podjął się wykonania zadania dodatkowego, przygotował i przedstawił symbolikę logo Roku 2000. Dla większości uczniów było to tylko przypomnienie, gdyż mówili oni już o tym na lekcjach religii. Uczniowie ustawili logo Roku 2000 na tapetach swoich monitorów.

mapa.gif (21416 bajtów)

Jednym ze znaków Roku Jubileuszowego, jaki wymienili uczniowie, była pielgrzymka. To właśnie ona miała być zasadniczym tematem, na który uczniowie mieli odszukać informacje w Internecie.image1.jpg (18580 bajtów)Każdy z uczniów otrzymał kartę pracy, którą miał wypełnić na podstawie znalezionych informacji. Uczniowie korzystali z wyszukiwarki Onet.pl ze strony www.szkoly.edu.pl.
Wszystkie potrzebne informacje do wypełnienia karty pracy można było znaleźć na stronie www.jubileusz2000.episkopat.pl. W większości wyszukiwarek pojawiła się ona jako pierwszy link po wpisaniu hasła "Wielki Jubileusz". Po otwarciu tej strony uczniowie sprawnie odnaleźli potrzebne informacje, chociaż mieli pewne trudności z ich interpretacją.
W pierwszym odruchu chcieli zawartość strony przepisywać, zamiast przeczytać tekst i sformułować odpowiedź na pierwsze pytanie. "Pielgrzymce Jan Paweł II przypisuje szczególne znaczenie i sam służy przykładem Całe życie ludzkie porównuje do pielgrzymki prowadzącej do spotkania z Chrystusem. Nie bez powodu zyskał miano Papieża - Pielgrzyma". Z drugim pytaniem nie mieli trudności, gdyż miejsca pielgrzymek były zaznaczone na mapce i krótko opisane. image2.jpg (13900 bajtów)Trzecie pytanie wymagało od uczniów dokonania i uzasadnienia wyboru miejsca pielgrzymki. W podsumowaniu lekcji uczniowie przedstawili wypracowane efekty swojej pracy. Dzielili się swoimi spostrzeżeniami, z zainteresowaniem słuchali wypowiedzi innych. Wszyscy uczniowie, zachęceni możliwością dowolnego wyboru, na miejsca swoich pielgrzymek wybierali: Rzym oraz Ziemię Świętą i miejsce narodzin Jezusa - Betlejem. Nie mieli oni możliwości osobistego odwiedzenia tych miejsc więc, bardzo chętnie obejrzeli je za pośrednictwem Internetu. Na koniec zajęć uczniowie nie mieli już wątpliwości, że uczestniczyli w lekcji informatyki, natomiast tematykę poszukiwanych informacji uznali za atrakcyjną. Była to interesująca lekcja nie tylko dla uczniów, ale i dla zaproszonych gości. Ich zainteresowanie pracą uczniów sprawiło, że nie potrafili usiedzieć na swoich miejscach i z bliska przyglądali się pracy poszczególnych uczniów, przechodząc od stanowiska do stanowiska. W ich opinii obejrzana lekcja była doskonałym przykładem na to, jak korelować treści poszczególnych przedmiotów oraz wskazała możliwości atrakcyjnego gromadzenia wiedzy religijnej.

* Zdjęcia pochodzą ze strony: www.jubileusz2000.episkopat.pl

 
>>Twoja opinia<<
             
             
webm@ster
 
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie