W związku z rozwojem technologii informatycznych i wzrastającym zapotrzebowaniem nauczycieli zorganizowałam w swojej szkole (I Liceum Ogólnokształcące w Legnicy) pod auspicjami ODMi DN w Legnicy kurs nt. zastosowań narzędzi technologii informatycznej w pracy nauczyciela. Kurs ten trwał 20 godzin Cele kursu:- przygotowanie nauczycieli do wymagań zreformowanej szkoły w zakresie stosowania technologii informatycznej;
- zapoznanie uczestników z dostępnym oprogramowaniem, które można wykorzystać w nauczaniu;
- nabycie umiejętności pracy z komputerem a w szczególności:
- posługiwania się komputerem IBM PC, głównie w środowisku Windows 98,
- podstaw w posługiwaniu się edytorem tekstu Word, podstawowych operacji dyskowych w systemie operacyjnym Windows 98 przy pomocy programu Explorator Windows, instalowania i wykorzystania oprogramowania,
- multimedialnego (głównie edukacyjnego) na płytach CD-ROM,
- podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel,
- podstawy pracy w internecie.
Konspekt zajęć z zastosowań narzędzi technologii informatycznej w pracy nauczyciela - Opracowany przez: Dorotę Szmigiel.
- Zespół nauczycieli (liczba uczestników: 11)
- Przedmiot nauczania: zastosowanie narzędzi technologii informatycznej w pracy nauczyciela
- Temat zajęć: Redagowanie dokumentów z użyciem edytora tekstu WORD- cześć I.
- Temat poprzednich zajęć: Operacje dyskowe z zastosowaniem Eksploratora Windows.
- Temat następnych zajęć: Redagowanie dokumentów z użyciem edytora tekstu WORD- cześć I.
- Czas trwania zajęć: 2 * 45 min.
- Data lekcji: 13.12.2000
- Miejsce prowadzenia lekcji: pracownia komputerowa.
- Zakres realizowanego materiału:
- Pojęcia: edytor tekstu, blok tekstu, podstawowe zasady edycji (redagowania)tekstu (sieroty i wdowy).
- Działania podejmowane przez słuchaczy i nauczyciela: uruchamianie edytora, prezentacja wybranych opcji edytora, przygotowanie układu strony, wprowadzanie tekstu, operacje na blokach tekstu, zapis i drukowanie dokumentu.
- Cel do osiągnięcia - słuchacze potrafią: uruchomić edytor, przygotować układ strony, wybrać czcionkę i krój pisma, formatować blok tekstu, zapisać i drukować dokument.
- Co słuchacz powinien już wiedzieć ? Znać pojęcia: menu, ikona, pole dialogowe, folder. Posiadać umiejętności: uruchamiać programy, zarządzać wyglądem systemu WINDOWS, utworzyć folder, przenosić elementy pomiędzy folderami, komunikować się z komputerem za pomocą rozwijalnych menu, okien i pól dialogowych, świadomie wprowadzać zmiany.
- Cele zajęć i postulowane osiągnięcia
- Cel główny: Redagowanie dokumentów przy użyciu edytora tekstu WORD
- Cele szczegółowe:
- Kształcący: zastosowanie technologii komputerowej
- Poznawczy: poznanie możliwości wykorzystania edytora Word do redagowania własnych dokumentów
- Wychowawczy: poszanowanie własności intelektualnej, legalność oprogramowania.
- Metody nauczania: pogadanka, pokaz - obserwacja, problemowa, ćwiczenia praktyczne.
- Formy pracy: praca indywidualna.
- Środki dydaktyczne: komputer, legalne oprogramowanie, dyskietka.
- Czynności dydaktyczne i omówienie metodyczne
- Część organizacyjna.
- Podanie tematu zajęć i uświadomienie celu zajęć.
- Przyswojenie nowego materiału.
- Czynności przygotowawcze:
Zajęcie miejsc przez słuchaczy przy komputerach(1 słuchacz - 1 komputer).- Ćwiczenie 1
- Uruchomić komputer z MENU START wybrać PROGRAMY, uruchomić edytor tekstu WORD. Powiększyć okno edytora do wypełnienia całego ekranu.
- Ćwiczenie 2
- Słuchacze wskazują kursorem myszy na oknie edytora omawiane przez nauczyciela elementy i notują na przygotowanej planszy ich nazwy i przeznaczenie. (Plansza okna edytora)
- Stworzenie sytuacji problemowej:
Chcę napisać krótki tekst zawierający informacje n.t. swoich osiągnięć zawodowych. Wykorzystując do tego możliwości edytora Word.- Rozwiązanie sytuacji problemowej:
- Krok 1.
- Przygotowują ustawienia strony. Wejść do menu PLIK, wybrać ustawienia strony. Zakładka marginesy - ustawić marginesy na 2 cm.
- Krok 2.
- Wybór rodzaju i wielkości czcionki.
- I sposób:
- z menu format wybierają opcję czcionka i ustalają czcionkę Times New Roman, styl normalny i wysokość 12.
- II sposób:
- z paska formatowania ustalają rodzaj, krój i wysokość czcionki.
- Krok 3.
- Słuchacze redagują tekst na temat swoich osiągnięć zawodowych.
- Krok 4.
- Sprawdzanie poprawności pisowni i gramatyki. Z paska narzędzi lub z menu NARZĘDZIA wybierają opcję pisownia i gramatyka.
- Krok 5
- Formatowanie tekstu. Zaznaczają blok tekstu przeznaczony do formatowania. Z paska formatowania wybierają opcje: wyrównywania, punktowania, pogrubiania, pochylania lub podkreślania bloku tekstu.
- Wystąpienie nowego problemu:
Odległości między wierszami są za małe. Jak je zwiększyć?- Rozwiązanie sytuacji problemowej:
- Krok 1.
- Zaznaczają napisany tekst myszą lub innym poznanym sposobem.
- Krok 2.
- Z menu FORMAT wybierają opcje AKAPIT, zakładka wcięcia i odstępy. W polu odstępy między wierszami ustalają odstęp na 1,5 wiersza.
- Ćwiczenie 3
- Zapis opracowanego dokumentu na dysku A: .
- Krok 1
- Z menu PLIK słuchacze wybierają polecenie Zapisz jako...
- Krok 2.
- W oknie Zapisz jako... (plansza okna dialogowego ZAPISZ JAKO..) w pasku adresu wybierają dyskietkę A: . W polu nazwa pliku podają nazwę swojego dokumentu i myszą wskazują przycisk zapisz.
- Krok 3.
- Sprawdzają czy w pasku tytułowym pojawiła się wprowadzona nazwa pliku.
- Ćwiczenie 4.
- Drukowanie opracowanego dokumentu.
- Krok 1.
- Z menu PLIK wybierają polecenie DRUKUJ. W oknie DRUKUJ (plansza okna dialogowego DRUKUJ...) ustalają układ strony, zakres stron do drukowania, ilość kopii. Wydają polecenie drukuj.
- Posumowanie
Prezentacja, porównanie i omówienie wydrukowanych dokumentów.- Zakończenie
Ewaluacja zajęć. Wypełnienie arkusza ewaluacji.
Na zajęciach wykorzystano następujące załączniki: - Arkusz ewaluacji
- Plansza okna edytora
- Plansza okna dialogowego ZAPISZ JAKO...
- Plansza okna dialogowego DRUKUJ...
Załącznik nr 1 - Arkusz ewaluacjiZajęć przeprowadzonych w dniu 13.12.2000
Temat zajęć: Redagowanie dokumentów z użyciem edytora tekstu WORD - cz. I 1. Zajęcia były dla mnie | za trudne | w sam raz | za łatwe | 2. Czy zajęcia zrealizowały oczekiwane przez ciebie cele | nie | częściowo | tak | 3. Sposób przekazywania wiedzy przez prowadzącego był: | nieprzystępny | przystępny | zadowalający | 4. Atmosfera na zajęciach była: | zła | zadowalająca | dobra | 5. Ćwiczeń było: | za mało | w sam raz | za dużo | 6. Materiałów pomocniczych było: | za mało | w sam raz | za dużo | 7. Tempo zajęć było: | za wolne | w sam raz | za szybkie | 8. Czy masz sugestie co należałoby zmienić w programie zajęć korzystania z edytora? ................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................
Dziękuję za wypełnienie ankiety Dorota Szmigiel
Załącznik nr 2 - Plansza okna edytora A.............................................................................................................................. B.............................................................................................................................. C.............................................................................................................................. D.............................................................................................................................. E.............................................................................................................................. F.............................................................................................................................. G.............................................................................................................................. H.............................................................................................................................. I.............................................................................................................................. J.............................................................................................................................. K.............................................................................................................................. L.............................................................................................................................. M............................................................................................................................. N.............................................................................................................................. O.............................................................................................................................. P..............................................................................................................................
Załącznik nr 3 - Plansza okna dialogowego Zapisz jako A...................................................................................................................................... B....................................................................................................................................... C...................................................................................................................................... D...................................................................................................................................... E...................................................................................................................................... F...................................................................................................................................... G...................................................................................................................................... H...................................................................................................................................... I......................................................................................................................................
Załącznik nr 4 - Plansza okna dialogowego Drukuj... A.............................................................................................................................. B.............................................................................................................................. C.............................................................................................................................. D.............................................................................................................................. E.............................................................................................................................. F.............................................................................................................................. G.............................................................................................................................. H.............................................................................................................................. I.............................................................................................................................. J..............................................................................................................................
Myślę, że ten kurs pozwoli moim koleżankom i kolegom na przygotowanie materiałów służących własnemu rozwojowi oraz na przeprowadzanie ciekawych lekcji międzyprzedmiotowych w nowoczesnej, szkolnej pracowni komputerowej. |