SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W KLASIE VI D W DNIU 27 WRZEŚNIA 2000 ROKUTEMAT: "JAK SKUTECZNIE ODMAWIAĆ, GDY KTOŚ NAKŁANIA NAS DO ZROBIENIA CZEGOŚ ZŁEGO" CELE - Kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania.
- Wdrażanie uczniów do autorefleksji, rozwijanie samoświadomości.
METODY - Burza mózgów.
- Mataplan.
- Drama.
- Praca w grupach.
- Dyskusja.
MATERIAŁY
Szary papier, flamastry, lista cech osobowości, lista warunków skutecznego odmawiania, koperty, małe kolorowe kartoniki, opisy scenek, rysunek "kwiat mojej siły". Uczniowie otrzymują komplet materiałów, z których złożą własną książeczkę. PRZEBIEG ZAJĘĆ - Przywitanie się uczniów nawzajem "każdy z każdym". Chodząc po sali, uczniowie witają się ze sobą za pomocą dowolnych, przyjaznych gestów i miłych słów .
- Zawarcie kontraktu - ustalenie zasad pracy i zachowania się na lekcji.
- Podanie tematu zajęć.
- Odegranie trzech scenek z przykładami nakłaniania kolegów do czynienia złych rzeczy /scenki prezentują uległość i podejmowanie ryzykownych decyzji/.
- Podział klasy na małe grupy.
- Praca w małych grupach - stworzenie grupowych metaplanów w celu określenia warunków i skutków nakłaniania nas do działań z przekroczeniem norm:
- do czego możemy być nakłaniani, - kto może nas nakłaniać, - dlaczego to robi, - jakich sposobów używa, - efekty ulegania namowom /osobiste straty, zyski/. - Prezentacja prac poszczególnych grup.
- Sporządzenie klasowego metaplanu.
- "Burza mózgów" na temat warunków skutecznego odmawiania. Ustalenie w jaki sposób to zależy od nas. Wyszukujemy z podanej listy cech osobowości, te które ułatwiają nam prezentowanie własnego zdania.
- Dyskusja na temat naszych doświadczeń i przekonań.
- Znaczenie wiedzy merytorycznej na temat zagrożeń wynikających z podejmowania ryzykownych zachowań.
- Ćwiczenie.
W parach osoba A mówi osobie B, które jej cechy podobają się osobie A najbardziej i dlaczego. Następnie to samo ćwiczenie wykonuje osoba B wobec osoby A. Ćwiczenie trwa 6 minut. - Uczniowie tworzą kwiat swojej mocy - wpisują w płatki kwiatu te cechy swojej osobowości, które lubią i cenią najbardziej. Oceniają w jaki sposób mogą być one przydatne w pokonywaniu własnych słabości i w umiejętności podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach.
- Ustalamy ostateczną listę warunków skutecznego odmawiania/ listy te uczniowie włączają do swoich książeczek/.
- Ponowna prezentacja scenek /tych samych co w pierwszej części zajęć/ z zakończeniem dopisanym przez uczniów. Zastosowanie wiedzy zdobytej na lekcji.
- Uczniowie zastanawiają się, które cechy swojej osobowości chcieliby wzmocnić lub zmienić. Zapisują te cechy na kolorowych kartonikach i wkładają do kopert. Praca te włączają do swojej książeczki.
- Prowadzący krótko informuje, że praca nad sobą jest możliwa i potrzebna. Informuje również, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia i pomocy.
- Uczniowie wypełniają ankietę na temat "Które treści na dzisiejszej lekcji uznają za najważniejsze i dlaczego? O czym dowiedziałem/łam się, co zrozumiałem/łam?.
ZAŁĄCZNIKI - NR1.METAPLAN
- NR2.LISTA CECH
- "Jacy jesteśmy",
- "Tolerancja i wyrozumiałość",
- "Takt i uprzejmość".
Franciszka Grażyna Żak Pedagog szkolny Szkoły Podstawowej w Nowogrodźcu 59-730 Nowogrodziec ul. Słowackiego 7/4
|
METAPLAN - załącznik nr 1Załącznik nr 2LISTA CECH - CZ. I "JACY JESTEŚMY" - INTELIGENTNY/A/ | - PYSZAŁEK | - Z BOGATĄ WYOBRAŻNIĄ | - ZAPALENIEC | - NIEMĄDRY/A/ | - RZETELNY W PRACY | - UWAŻNY | - NIEZAANGAŻOWANY W ŻADNĄ IDEĘ | - OBIEKTYWNY | - ŚMIAŁY | - NAIWNY | - TCHÓRZLIWY | - BEZKRYTYCZNY | - DOBRY DLA WSZYSTKICH | - OGRANICZONY | - PUNKTUALNY | - CHAOTYCZNY | - UCZYNNY | - CIERPLIWY | - NIEPOMAGAJĄCY INNYM | - LENIWY | - PRZEDSIĘBIORCZY | - OSZUST | - BEZINTERESOWNY | - AKTYWNY | - EGOISTA | - ŚLAMAZARNY | - WŚCIBSKI | - Z POCZUCIEM GODNOŚCI | - AROGANCKI | - PROSTAK | |
LISTA CECH - CZ. II "JACY JESTEŚMY" Tolerancja i wyrozumiałość; Pozwalający na wszystko, tolerancyjny, wyrozumiały, tyran, bezlitosny, dyktatorski, przebaczający, bezwzględny, współczujący, liberalny, wymagający od innych, sprawiedliwy. Takt i uprzejmość: Grzeczny, arogancki, chamski, delikatny, subtelny, napastliwy, ordynarny, uprzejmy, dżentelmeński, taktowny, brutalny, agresywny.
|